Kategorier

Juleferie med maksimal afslapning

Traditionen tro var der juleaften hos Morten, Gunver, Marie og Anna i Brønshøj i år. Vi tog turen sammen med farmor og kørte over d. 24. december og hjem igen d. 25. Det var en god og hyggelig tur og juleaften, med god mad, vin, gaver og et flot juletræ.

Anna tænder træet

Tilbage i Silkeborg gik vi stort set i dvale.

Johanne og Asterix på vej i dvale

Først et par dage i sommerhuset, hvor vi den ene dag “legede” med vores gaver. Det blev til 3 gange brædtspil, masser af film og nogle gode bøger. Alt sammen fra sovesofaen, uden at vi rørte os alt for meget.

Den anden dag stod den dog på brændesavning og -kløvning. Imens Johanne og Karin kørte i skoven for at hente lidt gran-stammer, gjorde Tobias og Christian klar til arbejdet og varmede op med at skære og kløve lidt kirsebærtræ fra Ellesvinget.

Tobias sliber saven – en ny kompetence

Tobias, toplækker i skovmandsskjorte, kløver brænde

Da Karin og Johanne var tilbage, var det tid til at Johanne skulle have lov til at prøve kræfter med motorsaven. Hun er nu (næsten) 16 år og må derfor bruge motoriserede redskaber. Men spørgsmålet var om hun kunne håndtere det. Hun blev klædt på efter reglerne, med Christians skærebukser og -støvler, samt hjelm med høreværn. Efter et par prøver i at skære lidt i luften, fik hun lov til at udvide det med at skære brænde. Det klarede hun rigtig fint og kunne derfor aflaste Christian og hans ømme ryg.

Johanne skærer huller i luften

Så skæres der brænde i fin stil

Det eneste der nu står tilbage er, at Karin og Johanne kan starte motorsaven – men der går nok lige noget tid inden de også kan magte det.

Det hele blev kløvet og pakket i skuret, så vi er klar til flere vinterweekender i sommerhuset.

Færdig brændestak

Resten af juleferien var vi hjemme, afbrudt af en hyggelig eftermiddag hos Allan og Helle. Nytårsaften tog Johanne til Kolding for at holde fest med efterskolevenner og vi tre andre lavede god mad og hyggede os hjemme. Tobias og Karin lavede en super chokoladedessert og til forret stod den på østers med gratinering, bagt i ovnen.

Efterårsovernatning i Skogskojan

Midt i efterårsferien, regn, blæst, smukke farver og lidt sol tog vi i Skogskojan sammen med vores gode venner Helle, Allan og Jonas.

I efterårsskoven

Efter en kort gåtur fra Bøllingsø pakkede vi ud og fik en kop kaffe og chokoladekage ved bålet inde i Skogskojan, imens Jonas fortalte historien om de 8 kameler som bl.a. involverede 2 knaps så kloge kameler, som fik “gumskummi” i røven.

Vi brugte eftermiddagen på at udforske skoven med en speciel skattejagt: find noget smukt. Find et levende dyr. Find noget grønt. Find den flotteste svamp. Og find…  meget andet.

Det smukkeste birketræ (Johanne vandt)

Den smukkeste datter - med bregner

Den smukkeste datter – med bregner

Da regnen blev lidt mere end vi synes om, gik vi i ly i hytten og spillede Dixit i stedet.

Der spilles Dixit

Det skærpede sulten, så Karin og Tobias forberedte aftenens måltid: Burgers. De blev tilberedt imens der blev fyret gåder af til højre og venstre – nogle lettere og mere logiske end andre.

Der steges bøffer

Bøfferne laves

Opvasken blev taget af Karin, Jonas og Johanne og så var der højtlæsning fra eventyrbogen.

Det spændende eventyr om den hvide, røde og dejlige prinsesse og drengen

Og så var det sengetid for drengene, som lavede hule under den store briks i hytten.

Hygge i hulen og godnat

Efter en rolig nat, stod vi op da det begyndte at blive lyst – i Skogskojan – kl. 8.45. Så stod den ellers på morgenmad, oprydning, brændehugning (så det er klar til at Allan og Christian snart indtager Skogskojan) og den sidste hygge med en Flunkerbog.

Johanne er på efterskole og Tobias er enebarn

For en uge siden læssede vi Johanne af på Himmelbjergegnens Natur- og Idrætsefterskole, sammen med en større oppakning af friluftsgrej og sportstøj.  Som det ses, er hun fint tilpas med indkvarteringen:

Tobias er jo så for første gang i sit liv blevet enebarn, så han må forkæles lidt ekstra. Derfor har han og Karin været i hytten i weekenden, uden at lave det store praktiske arbejde, som ellers ofte er på programmet derude.

Vi fik dog endeligt færdiggjort de hængekøjestole, som Tobias syede sidste år, men som aldrig er blevet monteret. Således var der optimale betingelser for jumbobogslæsning.

Til aftensmad fik vi hjemmelavede burgere, og det er jo en madbillede værd:

IMG_5612Derudover har vi undret os over om domino faktisk kan være sjovt, og om der  bor sladredrosler i skoven?

Hvepseudrydning i Skogskojan

Efter vi i ferien konstaterede at vi fået gæster i Skogskojan i form af hvepse, fik vi fat i noget insektspray, pakkede hvepsebeskyttelsesudstyret og tog i skoven.
Karin sørgede for at proppe hullet udendørs med mos, imens Christian sprayede hvepse og hvepsebo indendørs.

Hvepseudrydningsoutfit

Herefter blev boet, og de resterende hvepse, puttet i en affaldsæk.
Efterfølgende har vi proppet godt med “husmossa”, en speciellos som ikke rådner og som tilfældigvis vokser lige omkring Skogskojan.

Skogskojan luftes ud

Nu er Skogskojan hvepsefri og klar til brug igen og vi nåede også lige at nyde den dejlige sommeraften i vores skov og blive enige om at vi alt for sjældent bruger en aften i skoven.

God start på vinterferien

Så ramte vi vinterferien. I hvertfald for ungerne, da både Karin og Christian skal arbejde i uge 7. Men starten af vinterferien var god – også selvom det ikke helt var ferie.

Lørdag stod den på opstilling og afprøvning af farmors nye elklaver, som Christian og Tobias klarede. Herefter tog vi alle sammen i klubhuset for at deltage i lørdagstræningen. Denne gang var den udvidet med nogle ekstra baner, såkaldte “momentbaner”. Det var kort uden alt det sorte på, såkaldte “kurvekort”. D.v.s. ingen stier at orientere sig efter, kun kompas, kurver og skovtætheder.

Kruvekort mog almindeligt - med og uden stier.

Kruvekort mog almindeligt – med og uden stier.

Karin og Johanne tog en tur med kurvekort, imens Tobias løb noget af en mellemsvær bane og Christian gik en kort svær bane. Han havde desværre lavet et dårligt elklaverløft og kunne ikke løbe. Men alle fik en dejlig tur i den smukke skov – nogle længere end andre (Johanne og Karin fik  alt ca. 11 km løbetur ud af det hver og var en anelse brugte lørdag aften).

Smuk skov med gode postplaceringer

...og nisseskæg

…og nisseskæg

Søndag skulle vi i skoven igen, men denne gang i vores egen skov og kun Christian og Karin. Projektet søndag var at få skåret noget af alt det birkebrænde som vi har fået, så det er klar til at blive kløvet. Men da Christians ryg stadig drillede, var det Karins tur til at styre motorsaven – for første gang.

Selvom Karin hurtigt fik et godt tag på det og hurtigt fik skåret en del op i mindre stykker, fik hun dog ikke lov til at overtage Christians “motorsavsdomæne” helt. Hun kunne ikke starte saven, uanset hvor meget hun hev og sled i snoren, så der er stadig lidt mere rawfitness med kettlebells, inden hun er helt klar til motorsaven. Men det gik ellers så godt at hun også lige skulle prøve med et lille træ, hvilket gik… ok. Ned kom det i hvert fald.

Skovkonen - the stihl woman - styrer motorsaven

Skovkonen – the stihl woman – styrer motorsaven

Skogskojan havde endnu engang haft en ubuden gæst. Denne gang kunne vi godt have brugt den forrige gæst, da vi fandt en død mus lige indenfor døren. Den må være løbet ind, da imens døren har været åben, da vi ikke lige kan se hvor den ellers vil kunne komme ind.

En stakkels lille fyr

Hytten er klar til vinteren – og beskyttet mod ugler

Så bed frosten lidt mere end vi synes om, så nu var det tid til at gøre skogskojan vinterklar. Derudover fik Karin en mindre overraskelse da vi var derude i mellem jul og nytår, da en ugle flygtede ud af døren lige over hovedet på hende. Den havde forvildet sig ned gennem skorstenen.

Smuk er skogskojan også i sne

Så ud over at tømme brandslukkeren for vand og køle-junge  for øl…

Øllet fra kølejungen er redet fra frosten

…så var Karin en tur på taget og sætte kyllingenet over huller i skorstenen.

I gang med operation “hold ugle ude”

Sensommer update

Efter “vinterferien” i Sverige, kom sommeren endeligt og vi havde endnu en uge herhjemme med besøg af Stubbe Hørlyck’ erne. De er jo både kreative og legoeksperter, så hurtigt så stuen sådan ud:IMG_3805

Vi nåede også at vise dem hytten, og fik genoplivet en række gamle og nye bålretter, her hyldeblomtkager:IMG_3807Vi sendte Johanne på vandretur i Jotunheimen med FDF, og hvis hun ikke allerede havde frosset i Sverige, så bød Norges fjelde på masser af sne (dels det der ikke var smeltet, og dels ny sne fra oven her på Glittertind) Foto: Henrik Jakobsen:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi voksne startede på arbejde, og Tobias tog ud til Elin og Knud Erik og blev forkælet.  Da Johanne kom hjem igen, tog begge børn på sommerlejr på Møgelø, og efterlod to meget misundelige voksne på bredden. Heldigvis havde vi fået lov til at levere en hike til de ældste børn midt på ugen, denne gang var det en kanohike med poster langs sydsiden af Julsø:IMG_3856

Der bygges med rafter med bind for øjnene(Johanne i midten)IMG_3886

Dagen sluttede med  synkronkanonummer, bålshawarma og overnatning på Lilleø, vi tog dog kajakken hjem for at være klar til arbejdet næste dag.

Imens Johanne og Nicoline var på hike, sov Tobias og Jakob i deres hængekøjer:IMG_3909

Her efter sommerferien er Karin startet op som pilteleder igen, og kommer nogenlunde ligeså høj og fjollet hjem om torsdagen, som Tobias og Johanne.

Orienteringsløbssæsonen er også i fuld gang igen, og Tobias vandt guld i det Jysk/Fynske mesterskab i stafet, sammen med Andreas og Elias.

Johanne har desværre overbelastet sine knæ i Norge, og har fået ufrivillig løbepause, hvilket passer hende temmeligt dårligt, så vi håber det snart bliver bedre. Hun har så tilgengæld udnyttet de sidste ledige timer af en meget travl sommerferie med at plukke blåbær for Myre-Thomas og tjene lidt lommepenge.IMG_3930Og sådan kan feriestemningen trækkes lidt i langdrag…

Ferie i Sverige

Efter en lang ferie i USA sidste år, var det store ønske i år “bare” at skulle til Sverige. Vi havde derfor lejet det sommerhus som vi plejer at være i, lige nord for Idrefjäll i Fjätervållen.

Det obligatoriske billede i fjeldet, fra en dejlig ferie i Sverige

Tobias kom hjem fra orienteringsløbssommerlejr i Nordjylland om fredagen og lørdag formiddag kørte vi mod Frederikshavn. vi skulle samle Johanne op i Göteborg, da hun også havde været på orienteringssommerlejr, men i Uddevalla i Sverige. Vi valgte derfor at tage på hotel en times kørsel fra Göteborg, så Johanne kunne sove og vi kunne vaske hendes tøj efter en uge til VM i præcisionsorientering i Kroatien og en uges sommerlejr (med bl.a. mosefodbold).

Ferie_sverige_2015-2

Ferie_sverige_2015-1 Johanne er gået kold – velfortjent og tiltrængt

Efter en god nat på hotellet, kørte vi videre nordpå til Fjätervållen og sommerhuset.

Der var stille på bagsædet - meget søvn skal indhentes

Der var stille på bagsædet – meget søvn skal indhentes

I løbet af de næste 14 dage nåede vi at være ude at fiske to gange. Den ene gang fik Karin en god stor ørred og den anden gang fangede Christian en fisk, for første gang i mange år. Det var også en god stor ørred. Selvom vi ikke fangede så meget, så nød vi dog fiskedagene, laved bål, slappede af og var heldige med vejret.

Ferie_sverige_2015-5 Ferie_sverige_2015-6 Ferie_sverige_2015-8

Dejlige fiskedage...

Dejlige fiskedage…

Vejret var ellers ikke specielt godt sommervejr, men vi fik alligevel set os omkring og besøgt nogle af de sædvanlige steder, bla. Fjätfallen, hvor broen nu var helt væk og en lokal säter, som havde åbent hus. Her fik vi vafler og købte noget rigtig godt smør til Poul.

Fjätfallen - uden bro

Fjätfallen – uden bro

I weekenden tog vi på tur i fjeldet. Vi diskuterede meget hvor vi skulle hen, da Johanne havde problemer med anklen og helst skulle være klar til FDF-turen til Jotunheimen, og Christian havde problemer med ryggen (en prolaps). Vi valgte derfor at tage den sædvanlige tur rundet om Nibfällen, dog den modsatte vej denne gang. Undervejs blev vi enige om at tage hele turen og gik første dag helt om til den hytte vi overnattede ved den alderførste gang vi var hér. Vejret var fantastisk og vi slappede af udendørs ved bålet om eftermiddagen og gik så indendøre og spiste, da der kom for mange knot. Men da det var for koldt i huset, rykkede vi over i teltet og spillede kort og læste, indtil vi kunne tillade os at kravle i poserne og falde i søvn. Dagen efter var det også fantastisk vejr og vi havde en dejlig tur tilbage til bilen. Vi kørte direkte til Idre Fjäll og tog en velfortjent tur i poolen, boblebad og sauna.

Ferie_sverige_2015-12 Ferie_sverige_2015-11 Ferie_sverige_2015-14 Ferie_sverige_2015-13 Ferie_sverige_2015-17 Ferie_sverige_2015-16 Ferie_sverige_2015-15 Ferie_sverige_2015-18

I den sidste uge tog vi et par dage i Östersund hvor vi besøgte Jämtli. Vi havde været der da vi holdt ferie med Inlandsbanen og ville gerne se og opleve stedet igen. Det blev en god lang dag, hvor vi bevægede os igennem tiden fra 1785 til 1975. Vi overnattede på vandrehjemmet i Jämtli, og boede i en gammel dagligstue (med Wifi ;-)).

Ferie_sverige_2015-19 Ferie_sverige_2015-20 Ferie_sverige_2015-21

Næste dag småshoppede vi og kørte derefter forbi Teknikland, hvor vi se lidt nærmere på gamle flyvemaskiner, kampvogne, kanoner o.a. Både Tobias og Christian fik siddet i et Draken jagerfly.

Ferie_sverige_2015-22 Ferie_sverige_2015-23 Ferie_sverige_2015-24

En dejlig ferie, hvor vi ud over ovenstående fik læst en masse bøger, set masser af film, herunder alle 24 afsnit af Matador (igen) og spist masser af godis.

Herunder er en lille video med et par højdepunkter o.a…

Johannes konfirmation

Så oprandt dagen hvor Johanne skulle konfirmeres. I tiden op til havde Johanne glædet sig og været frustreret på samme tid. Dels så glædede hun sig meget til dagen, gæsterne og naturligvis gaverne. Frustrationen var over alle de ting hun skulle forberede, gøre og tage stilling til: Indbydelser, menu, bordpynt, tale og alt det andet. Men som hendes forældre nok havde fornemmet, så klarede hun det trods alt i fin stil – med lidt kærlige skub undervejs.

JBkonfirmation-4

Johanne er klar til fest

Festen blev holdt på Grønnegården, en spejderlejr som er eget af De Grønne Pigespejdere. Stedet var ikke det mest festlige, men heldigvis var gæsterne og vejret det.

Maden blev lavet af Thomas Laursen, også kendt under navnet “myre Thomas”, da det er ham som har hentet orangemyrer i vores baghave og sendt dem til både Noma og OL i London. Han finder spiselige planter i naturen, så det blev en helt specielt oplevelse, med ting som vi aldrig havde smagt før. Inden festen havde han dog bedt om ønsker fra Johanne til menuen, og hendes eneste kommentar var at det ikke måtte være levende når vi skulle spise det.

Thomas serverer hjemmeslavet is med tørrede bær

Under middagen var der de “obligatoriske” taler. Johanne leverede en rigtig flot tale og Tobias havde lavet en quiz…

Tobias er på med en quiz

Ellers var det en dejlig dag med god mad, vin og snak – en en omgang rundbold for de yngste. Der blev taget en del billeder, som vi har samlet i et billedarkiv. Det kan I komme ind I herunder:

JBkonfirmation2015-1.jpgJBkonfirmation2015-2.jpgJBkonfirmation2015-12.jpgJBkonfirmation2015-3.jpgJBkonfirmation2015-4.jpgJBkonfirmation2015-5.jpgJBkonfirmation2015-6.jpgJBkonfirmation2015-18.jpgJBkonfirmation2015-7.jpgJBkonfirmation2015-8.jpgJBkonfirmation2015-9.jpgJBkonfirmation2015-10.jpgJBkonfirmation2015-11.jpgJBkonfirmation2015-19.jpgJBkonfirmation2015-20.jpgJBkonfirmation2015-13.jpgJBkonfirmation2015-14.jpgJBkonfirmation2015-15.jpgJBkonfirmation2015-16.jpgJBkonfirmation2015-17.jpgJBkonfirmation2015-21.jpgJBkonfirmation2015-22.jpgJBkonfirmation2015-23.jpgJBkonfirmation2015-24.jpgJBkonfirmation2015-25.jpgJBkonfirmation2015-26.jpgJBkonfirmation2015-27.jpgJBkonfirmation2015-28.jpgJBkonfirmation2015-29.jpgJBkonfirmation2015-30.jpgJBkonfirmation2015-31.jpgJBkonfirmation2015-32.jpgJBkonfirmation2015-33.jpgJBkonfirmation2015-34.jpgJBkonfirmation2015-35.jpgJBkonfirmation2015-36.jpgJBkonfirmation2015-37.jpgJBkonfirmation2015-38.jpgJBkonfirmation2015-39.jpgJBkonfirmation2015-40.jpgJBkonfirmation2015-41.jpgJBkonfirmation2015-42.jpgJBkonfirmation2015-43.jpgJBkonfirmation2015-44.jpgJBkonfirmation2015-45.jpgJBkonfirmation2015-46.jpgJBkonfirmation2015-47.jpgJBkonfirmation2015-48.jpgJBkonfirmation2015-49.jpgJBkonfirmation2015-50.jpgJBkonfirmation2015-51.jpgJBkonfirmation2015-52.jpgJBkonfirmation2015-53.jpgJBkonfirmation2015-54.jpgJBkonfirmation2015-55.jpgJBkonfirmation2015-56.jpgJBkonfirmation2015-57.jpgJBkonfirmation2015-58.jpgJBkonfirmation2015-59.jpgJBkonfirmation2015-60.jpgJBkonfirmation2015-61.jpgJBkonfirmation2015-62.jpgJBkonfirmation2015-63.jpgJBkonfirmation2015-64.jpgJBkonfirmation2015-65.jpgJBkonfirmation2015-66.jpgJBkonfirmation2015-67.jpgJBkonfirmation2015-68.jpgJBkonfirmation2015-69.jpgJBkonfirmation2015-70.jpgJBkonfirmation2015-71.jpgJBkonfirmation2015-72.jpgJBkonfirmation2015-73.jpgJBkonfirmation2015-74.jpgJBkonfirmation2015-75.jpgJBkonfirmation2015-76.jpgJBkonfirmation2015-77.jpgJBkonfirmation2015-78.jpgJBkonfirmation2015-79.jpgJBkonfirmation2015-80.jpgJBkonfirmation2015-81.jpgJBkonfirmation2015-82.jpgJBkonfirmation2015-83.jpgJBkonfirmation2015-84.jpgJBkonfirmation2015-85.jpgJBkonfirmation2015-86.jpgJBkonfirmation2015-87.jpgJBkonfirmation2015-88.jpg

Alene-stille-overnatning i Skogskojan

Den oprindelige plan var en herreweekend i vores Skogskoja, men da alle “herrerne” meldte afbud, besluttede Christian at tage derud alene.

Det blev til et døgn med praktiske gøremål, i form af tag på vogn- og brændeskjul, flytte brænde og en mindre oprydning. Men der blev også tid til en god frokost med øl og snaps, at glo huller i luften med en kop kaffe i hånden, samt en tur rundt i skoven, for at “holde øje”.

Skål i porsesnap

Om eftermiddagen lavede Christian bål med de bare næver, med flint og ildstål, og lavede et par film af det:

En kort…

Og en længere med lidt forklaring…

Aftenens menu var hurtig-pasta-ret med stegte pølser på panden over atom-kogeren.

Pølserne syder på panden over atom-kogeren

Så er der serveret, direkte fra gryden med grydeskeen, og en Virklund Bryg til